poniedziałek, 8 kwietnia 2013

Zrób to sam - Indyjski ryż wg. Gordona

Widziałam gdzieś, kiedyś wideo, jak robił (Gordon Ramsay) ten ryż do kurczaka tikka masala, a ja jako, że wymyśliłam sobie równie indyjską potrawę z kurczakiem, postanowiłam ugotować ryż w ten sposób.
Pierwszy raz miałam do czynienia z ryżem basmati (król ryży! ryżów? whatever) i muszę przyznać, że nie dość, że robi się banalnie prosto to jeszcze wychodzi pysznie, o ile się nie przeholuje z pieprzem ;-)

Link do strony z przepisem i filmikiem : http://www.channel4.com/programmes/gordon-ramsay-cookalong-live/articles/how-to-cook-rice-video

I przetłumaczony przeze mnie przepis z "poprawkami", aby było tak jak w filmiku :

Składniki to :
400 g ryżu basmati
3 strąki kardamonu
2 gwiazdki anyżu
600 ml zimnej wody (zimna = ryż sypki, ciepła = ryż kleisty)


Zaczynamy od odmierzenia 400 g ryżu basmati.
Wrzucamy na sitko i przepłukujemy zimną wodą, aż woda po spotkaniu z ryżem będzie przejrzysta, co oznacza, że wypłukaliśmy cały pył, kurz czy inne.
Umieszczamy ryż w garnku. Upewnijmy się, że garnek jest odpowiednio duży kiedy podczas gotowania ryż zwiększy objętość, pochłaniając wodę, podwoi swój rozmiar.
Ten ryż podamy z kurczakiem tikka masala, dlatego dodamy kilka indyjskich przypraw, aby zyskał dodatkowy smak. (u mnie inny kurczak, ale zasada ta sama ;-))
Weź 3 strączki kardamonu i lekko je otwórz paluchami. To pozwoli uwolnić ich smak do ryżu. Dodaj je do garnka.
Dodaj dwie gwiazdki anyżu, to doda subtelny smak.
Dodaj 600 ml zimnej wody, przykryj pokrywką i na dużym ogniu doprowadź  do wrzenia tak szybko jak to możliwe. Później przykręć ogień na mały i zostaw, niech delikatnie bulgocze przez 8-10 minut. Nie sprawdzaj ryżu co chwilę, kiedy podniesiesz wieczko uwolnisz całą parę która powoduje, że ryż będzie lekki i puszysty.
Po 8 minutach gotowania wyłącz ogień i sprawdź ryż.
Wiesz, że jest gotowy jeśli cała woda została wchłonięta. Spróbuj trochę, jeżeli potrzebuje jeszcze trochę czasu, nałóż z powrotem przykrywkę i podgrzej dodając trochę wody do garnka aby pomóc dogotować ryż
Kiedy jest gotowy, weź widelec i przemieszaj ryż aby był bardziej puszysty.
Usuń kardamon i gwiazdki anyżu i podaj natychmiast.

Zdjęcia z wyrobu :

Ryż basmati



Płuczemy dokładnie ryż


Do gara z przyprawami (dałam troche za dużo pieprzu) i zimną wodą


I gotujemy pod przykryciem zgodnie z zaleceniami (szklana przykrywka pomaga, bo widać kiedy zaczyna się gotować)
A po wchłonięciu wody wygląda to tak...


Widelcem merdam żeby był bardziej puszysty


I włala! ;-D Ryż do dań indyjskich typu tikka masala czy mój kurczak w maśle (o tu) gotowy!


Przepis wyszedł rewelacyjnie, dokładnie tak jak powinien, ocenić muszę na 5/5. Bardzo mi smakował, muszę częściej tak robić ryż koniecznie! Polecam.

Smacznego,
A.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz